FORUM O KOVANJU I IZRADI NOŽEVA
 
HomeFAQSearchMemberlistUsergroupsRegisterLog in

Post new topic   Reply to topicShare | 
 

 jednostavan damask WIP

Go down 
Go to page : 1, 2  Next
AuthorMessage
Karlo Ban
Admin
avatar

Posts : 1681
Join date : 2009-08-22
Location : Zagreb

PostSubject: jednostavan damask WIP   Sun Apr 08, 2012 6:22 am

evo ga, jedan mali WIP o damasku obecan prije duugo vremena, nadam se da ce rasvijetliti par pitanja i stvoriti jos mnogo drugih.

buduci da svaki uzorak na damasku pocinje sa jednostavnim slojevima koji se naknadno otkrivaju brusenjem i kovanjem, drzao sam se tog pocetnog preklapanja i samog postupka zavarivanja jer kad se jednom time ovlada, stvaranje uzoraka je vise stvar maste nego vjestine. to nek bude za nek drugu temu...

zeljezni lim debljine 2 mm i tracna pila za zeljezo. ocetkani od oksida i oprani od masti sa ivasoli.



naslagani naizmjenicno celik-zeljezo-celik-zeljezo... u skripac, stegnuti do bola i zavareni sa obje strane.



strana sa zubima pobrusena sa fleksom i ponovo zavarena (iako je i prvi var drzao).



naravno, bez ovoga cete, navjerovatnije, u kriticnom trenutku baciti komad damaska na pod i primiti se za odredeni dio tijela uz prigodne popratne zvukove.



na buduci komad sarenog celika, navari se sipka da je lakse manipulirati u peci i na nakovnju i iznad vatre se zagrije na nekih 200 - 300 stupnjeva C. mislim da se lijepo vide boje na slici.



jedini razlog prethodnog zagrijavanja je taj da se boraks lakse primi - ovo je prvi boraks. nakon ove slike, komad ide u vatru na kojih 800 stupnjeva C.



na 800 stupnjeva C, komad se ponovo vadi iz vatre i posipava boraksom - obilno. visak padne na pod, a onaj rastopljeni dio razlije se po komadu i daje mu ovaj sjaj koji se vidi na slici. zatim opet u vatru na oko 1300 stupnjeva C.



postizanje prethodne temperature je ako ne postoji neki uredaj, dosta zeznuto. ali evo glavne smjernice koje pratim i za sada su se pokazale ok...treba imati na umu da se komad zagrijava izvana prema unutra, tako da su velike sanse, kod prebrzog zagrijavanja, da unutarnji djelovi ne postignu temp zavarivanja, a vanjski su i na previsokoj. stoga, zagrijavanje sto polaganije, ponekad, kod velikih komada cak na trenutak ugasim dovod zraka da se komad progrije. ako je komad dulji, zagrijava se samo onaj dio koji ce se kovacki zavarivati, po ostatku se ne lupa, samo se redovito posipava boraksom i ceka svoj red. iskrenje komada prilikom zagrijavanja znaci da je temperatura previsoka i da je celik poceo izgarati. isplati se, netom prije samog procesa, jednostavno u mraku zagrijavati obicni komad celika do tog iskrenja da se oci priviknu na nijanse boje, zapamtiti boju i na onoj nijansi prije iskrenja, zavarivati. sve u svemu, vjezba i priprema cuda rade.

kada je komad na kriticnoj temperaturi, brzo se vadi iz peci, stavlja na nakovanj i laganim udarcima cekica zavaruje. da toplina ne bi prebrzo odlazila, prvih par puta je najbolje drzati komad 1 cm iznad nakovanj (naravno, svaki udarac ce ga pritisnuti uz nakovanj, ali se onda ponovo digne do sljedeceg). udara se dok se temperatura ne spusti za nijansu sto je oko 100 stupnjeva C, a vrijeme koje prode je ocito kod vecih komada dulje. zatim se dobro dobro ocetka da se makne stari boraks skupa sa pepelom, komadicima oksida i sl i ponovo posipa boraksom i vrati u vatru.

postupak se ponavlja jos jednom ali sa jacim udarcima, i sada bi komad trebao biti kovacki zavaren i uz dobru zrtvu bogovima kovanja bez gresaka u liniji zavara.

komad iz price, nakon kovackog zavarivanja, brusenja i laganog tretmana kiselinom:



sada se za veci broj slojeva, komad opet slaze. reze se na komade (u ovom slucaju 4), povrsine koje ce se zavariti se bruse i ponovo slaganje, na coskovima se zavari i cijeli postupak se ponovi.



naravno, broj slojeva se povecao 4 puta i od prvotnih 20-tak (nisam brojao bas) sada je na oko 80-tak



nakon zeljenog broja slojeva sve skupa se moze izduziti u sipku i tordirati ili brusiti/busiti po gornjoj povrsini, pa raskovati, saviti u oblik puza ili rezati po duzini, pa ponovo variti za uzorak pera...nema ogranicenja, ali kako sam rekao, necu sad tu o tome jer su ovo osnove i predlazem da se njih drzimo - samog postupka zavarivanja, raskivanja i mozebitnih gresaka.

buduci da sam radio sa zeljezom i celikom, ugljik mi je vjerovatno presao iz celika u zeljezo i izjednacio se na nekih 0,4% C sto i nije bas najsretnije za ostricu, ali ionako sam iz ovog komada mislio raditi bolstere i zakovice pa ce biti i vise nego dovoljno, zapravo ga niti netreba.

evo, nadam se da sam pomogao pocetnicima, a pitanja i kometari su dobrodosli!



Last edited by Karlo Ban on Sun Apr 08, 2012 2:09 pm; edited 1 time in total
Back to top Go down
View user profile http://www.karlo-ban.com
Dule

avatar

Posts : 449
Join date : 2011-05-23
Age : 36
Location : Arandjelovac

PostSubject: Re: jednostavan damask WIP   Sun Apr 08, 2012 7:19 am

Vrlo dobro opbjasnjeno.Zanima me koju kiselinu koristis.Nadam se da ces i nastaviti pricu o iskivanju da se vidi kakav ce damask ispasti od ovoga.Tj kakve sare.
Back to top Go down
View user profile
Karlo Ban
Admin
avatar

Posts : 1681
Join date : 2009-08-22
Location : Zagreb

PostSubject: Re: jednostavan damask WIP   Sun Apr 08, 2012 7:40 am

feroklorid ili sumpornu, ali i ocat, obicni limun ili nesto slicno odraduje posao.

na ovom komadu ne ide vise nista, takav jednostavan ide dalje, a za sare ima vremena Very Happy
Back to top Go down
View user profile http://www.karlo-ban.com
Guest
Guest



PostSubject: Re: jednostavan damask WIP   Sun Apr 08, 2012 8:41 am

Karlo odlican tutorial.Reci mi jesi li ovaj komad radio rucno ili na elektricnom batu ???
Back to top Go down
Karlo Ban
Admin
avatar

Posts : 1681
Join date : 2009-08-22
Location : Zagreb

PostSubject: Re: jednostavan damask WIP   Sun Apr 08, 2012 8:46 am

uf, da je bilo rucno, jos sad bih ga tuko. doduse samo zavarivanje radim rucno na nakovnju jer je to vrlo delikatan proces, ali razvlacenje ide na batu. ako imas kakve primisli da bi sam probao, vec jedan pomagac sa macolom je dovoljan da se sve odradi u razumnom vremenu.
Back to top Go down
View user profile http://www.karlo-ban.com
rale

avatar

Posts : 557
Join date : 2011-05-04
Age : 46
Location : Bukovac, Novi Sad

PostSubject: Re: jednostavan damask WIP   Sun Apr 08, 2012 9:23 am

Tako je Karlo,htedoh reci Zlatku da bi to gazda mogao objaviti i to je ucinjeno,upravo kako treba.Sad momci ko je voljan nek navali raditi i bez zurbe,nema nikakvih tajni osim puno rada i gomile testova. Racunajte na greske ali to neznaci da sl put nece biti bolje...
Back to top Go down
View user profile http://www.ralebladesmith.com
Karlo Ban
Admin
avatar

Posts : 1681
Join date : 2009-08-22
Location : Zagreb

PostSubject: Re: jednostavan damask WIP   Sun Apr 08, 2012 9:57 am

tak je Very Happy ti si odradio uzorak ruze, ja slojevanje, ima da za mjesec dana dobijemo bar dva-tri nova ovisnika.
Back to top Go down
View user profile http://www.karlo-ban.com
rale

avatar

Posts : 557
Join date : 2011-05-04
Age : 46
Location : Bukovac, Novi Sad

PostSubject: Re: jednostavan damask WIP   Sun Apr 08, 2012 10:14 am

Very Happy Neka nek se radi samo,debelo kaskamo za komsilukom a da nepricam dalje za svetom,kako u svemu tako i ovom, ali ima vremena ispravicemo i to Wink
Back to top Go down
View user profile http://www.ralebladesmith.com
zlatko381981

avatar

Posts : 667
Join date : 2010-11-05

PostSubject: Re: jednostavan damask WIP   Sun Apr 08, 2012 10:18 am

Vrhunski,samo je to falilo.
Primetio sam nesto sto mi se neslaze ,pa iako je pitanje mozda naivno,ja moram da pitam,jer me nekako zuljaju nejasnoce.Rece kada si zavrsio sa kovanjem ugljenik je presao sa celika na gvozdje najverovatnije se izjednacio na 4%C.Da nisi tu pogresio?Te testere bi trebale imati negde oko 2%maksimalno ugeljnika,pa bi sada valjda trebao ceo slozaj da ima manje,znaci ispod 2,a ne 4.
I imam jedno pitanje u vezi postupka.
Rekao si mi to i ranije,da treba pri kovackom varenju pazljivo tuci cekicem da bi se komad zavario.Tj.cilj je da se istisne rastopljena sljaka iz slojeva.E sada ti pazljivi udarci,mislim ,jel imaju neki red,primera radi tuci od sredine prema krajevima .I da li je bolje da se za udaranje koristi cekic sa blago polukruznim dnom ili to nije bas bitno?
Nadam se da nisam preterao sa pitanjima.Pozdrav Very Happy
Back to top Go down
View user profile
Guest
Guest



PostSubject: Re: jednostavan damask WIP   Sun Apr 08, 2012 12:18 pm

Dobro je ovo Zlatko pitao ,i to su jako vazni detalji .A ovo sto je mene zanimalo je ono sto sam i ocekivao ,treba jos jedan sa macolom Basketball
Back to top Go down
Karlo Ban
Admin
avatar

Posts : 1681
Join date : 2009-08-22
Location : Zagreb

PostSubject: Re: jednostavan damask WIP   Sun Apr 08, 2012 2:09 pm

uff, kako mi je to promaklo, radi se 0,4 % ugljika, pila je imala oko 1% minus jos nekaj kaj je pobeglo zbog visoke temperature i pol u zeljezu...evo, ispravljeno.

za sada sam uvijek radio da mi je prije zavarivanja komad damaska bio uzi od cekica tako da nije bilo niti moguce lupanje od sredine prema krajevima upravo da mi se stvar ne rascvjeta. a samo lupanje je islo od jednog kraja prema drugom sa time da je pomak cekica od jednog udarca do drugoga izveden sa preklapanjem samih povrisna koje se udaraju za barem 1/4

je, bitno je da je povrsina cekica blago polukruzna, ne samo kod zavarivanja, opcenito kod kovanja da ne ostaju zarezi od krivih udaraca
Back to top Go down
View user profile http://www.karlo-ban.com
bezribic

avatar

Posts : 340
Join date : 2011-02-09
Age : 47
Location : Slavonski Brod

PostSubject: Re: jednostavan damask WIP   Sun Apr 08, 2012 2:47 pm

Ben 66 ako se odlučiš praviti damaskus ja se nudim da ti budem mali od čekiča .
Back to top Go down
View user profile
Guest
Guest



PostSubject: Re: jednostavan damask WIP   Sun Apr 08, 2012 3:48 pm

Vazi ,ja nabavljam materijal cheers
Back to top Go down
zlatko381981

avatar

Posts : 667
Join date : 2010-11-05

PostSubject: Re: jednostavan damask WIP   Mon Apr 09, 2012 4:09 am

Uh,Karlo,pazi malo,moz neko dobije infrakt sledeci put.
Mozda si ti pogresio zbog ovih praznika,znas,graja,muvanje,izjedanje,svasta coeku moz da se pricini.Salim se.Uzgred srecni vam praznici,svima koi ih slavite po Grigorijanskom kalendaru.
Hvala na pojasnjenju,mislim da je to za pocetak dosta,sad bi trebao da probam i sam pa kad udarim o zid,kao sto cu i najverovatnije i udariti onda vicem pomoc.Ali najverovatnije cu prvo probati laminat.Jer sam dobio porudzbe iz kuce da moram da napravim neko nozice za ljustenje i slicne sitne radnje,pa cu gledati da ujedno i isprobam varenje.A posle,kasnije,mnogo kasnije(cim stigne struja)krecem na osvajanje ovog vrha.
Pozdrav picani i hristos voskrese
Very Happy Very Happy Very Happy
Back to top Go down
View user profile
Ernest

avatar

Posts : 66
Join date : 2011-02-13
Location : SB

PostSubject: Re: jednostavan damask WIP   Mon Apr 09, 2012 5:21 am

ben-66 ja ti posudim macolu ..prava američka sa blago zaobljenim krajevima i fiberglas držalicom ..
Back to top Go down
View user profile
davor_vfr

avatar

Posts : 646
Join date : 2011-10-21

PostSubject: Re: jednostavan damask WIP   Tue Apr 10, 2012 2:38 am

Hvala Karlo na nesebično podjeljenom znanju!
Daleko sam još od kovanja laminata, ali svakako zanimljivo i korisno za mene!
Back to top Go down
View user profile http://instagram.com/dmblade#
zlatko381981

avatar

Posts : 667
Join date : 2010-11-05

PostSubject: Re: jednostavan damask WIP   Wed Jan 02, 2013 7:33 am

Aj malo da obnovim temu.Danas sam imao probno kovanje dva laminata.Prvi cisto kao neka vajna provera,a drugi je vec bio celik.
Nije mi uspelo.Prvi je bio katastrofa,dok drugi malo bolje.Negde zavaren,mada na vecini mesta nije.Otprilike naslucijem gde sam sve pogresio,al sacekacu drugi dan da se malo slegnu strasti pa da krenem ispocetka.
Izivnjavam se jer nemam slika,al komad sam ostavio da bude podsetnik,za kasnije,a kada budem uzeo aparat i slikacu.Prilicno zajebana rabota.
Al sredicu je ja.
Pozdrav Very Happy
Back to top Go down
View user profile
Karlo Ban
Admin
avatar

Posts : 1681
Join date : 2009-08-22
Location : Zagreb

PostSubject: Re: jednostavan damask WIP   Wed Jan 02, 2013 7:49 am

ako imas slike, tako ce biti najlakse da ti pomognemo.
Back to top Go down
View user profile http://www.karlo-ban.com
zlatko381981

avatar

Posts : 667
Join date : 2010-11-05

PostSubject: Re: jednostavan damask WIP   Wed Jan 02, 2013 10:30 am

Evo upravo sam slikao komad.Trudio sam se da uslikam sto bolje,amedjutim nekako slike nisu bas nesto.Al valjda se nesto ipak vidi.
Prvo da kazem otprilike sta sam radio.Dva probna komada su u pitanju.Prvi su dve plocice obicnog gvozdja,sto je trebalo da bude neka kao prva proba.A drugi komad je vec sendvic sa vise slojeva.U sredini lager,do njega dodata po komad sa svake strane traka celika od testere za drvo(banseka)i na kraju dodat jos po parce sa svake strane obignog gvozdja.Kao fluks sam koristio mrvljeno prozorsko staklo.Unapred da kazem da mi ono nije izgledalko kako treba,nekako lepljivo,al na visokoj temperaturio postane bas tecno.Ali mislim da ono nije problem.Mislim da sam pogresio u vise navrata.Prvo nisam dovoljno dobro ocistio provrsine pre grejanja(mada mislim da to nije bas presudnpo,jer,kako se lanac ili sajla vare).Drugo pri zagrevanju nije mi bas ravnomerna temperatura bila,pogotovo kod prvog komada.Visina temperature je mislim bila ok ili u granigama normale(bar mislim),jer su se na jednom kraju i prvog probnog komada i drugog javile iskre na metalu,pogotovo na gvozdju,ali se opet ono nije zavarilo uopste.Treca greska je pri samom lupanju cekicem.Mislim da sam suvise to brzo radio(uplasio sam se da se tem.nespusti)pa nisam slagao udarce kako valja.Otprilike su to neki krupniji problemi.
E sada ima i oni manje krupni.Za jedan nisam siguran dal sam pogresio.Naime kod prvog probnog komada kada sam krenuo s cekicanjem,isterao sam jedno udaranje pa obrnuo komad na kant.I posle toga se parcad rasirila.Ali da je var uspeo to nebi trebalo da se desi.Zato nisam siguran da je to greska.Evo slika.


Ovo neznam sta je i zasto se desilo.Izgleda kao da se srednji sloj zguzvao,prekinuo,neznam.Ili kao da je kovan pri nizoj temperaturi,pa je taj srednji sloj isprskao.






Ovde se vidi kako je lose zavarilo pri kosom brusenju

Eto pa ako vidite sta vi savetujte
Da napomenem da prvi probni komad nisam slikao.Znaci ovo je onaj drugi,kao malko bolji
Back to top Go down
View user profile
Karlo Ban
Admin
avatar

Posts : 1681
Join date : 2009-08-22
Location : Zagreb

PostSubject: Re: jednostavan damask WIP   Wed Jan 02, 2013 10:35 am

isti rezultati ko i meni prije par godina kad sam radio bez boraksa. neznam sta ti drugo reci nego da ga nabavis i probas ponovo.
Back to top Go down
View user profile http://www.karlo-ban.com
Dule

avatar

Posts : 449
Join date : 2011-05-23
Age : 36
Location : Arandjelovac

PostSubject: Re: jednostavan damask WIP   Wed Jan 02, 2013 2:27 pm

Imam ja jedno pitanje.Boraks smo ranije imali u firmi ali godinama se troskario da bi sada dobijali samo varioci(kod nas varioci i kovaci rade isti posao)pa i oni dobijaju na kasicicu tako da me mrzi da ih molim a i daju mi vrlo malo.Gde uopste ima boraks da se kupi,koja mu je cena otprilike i da li neko zna njegov hemijski sastav tj koristi li se za jos nesto sem kovackog zavarivanja.Pitao sam ove moje ali ni oni nemaju pojma gde ga firma nabavlja a ni po kojoj ceni.
Back to top Go down
View user profile
rale

avatar

Posts : 557
Join date : 2011-05-04
Age : 46
Location : Bukovac, Novi Sad

PostSubject: Re: jednostavan damask WIP   Wed Jan 02, 2013 3:31 pm

'????STA JE BILO PRE 1000 I KUSUR GOD AKO NE I VISE PRE,UMESTOBORAKSA,NISTA NARAVNO!TEMPERATURA,VREME PROGREVANJA,VREME GRAJANJA,TEMPERATURNA UJEDNAČENOST NA VELIČINU ,,UZORKA,,I KOLIČINU ,,GREJNOG ELEMENTA,,....KAKAV BORAKS I KOJEŠTA SAMO ADEKVATNO PROGREVANJE NA ADEKVATNOJ TEMPERATURI!!!!BORAKS JE TU SAMO KAO POMOĆ ALI NE NEOPHODNA!SAMO OKO I RUTINA!ZLATKO,NEJEDI SE, NA DOBROM SI PUTU,RADI POLAKO I SVE ĆE BITI OK!
Back to top Go down
View user profile http://www.ralebladesmith.com
davor_vfr

avatar

Posts : 646
Join date : 2011-10-21

PostSubject: Re: jednostavan damask WIP   Wed Jan 02, 2013 11:22 pm

Dule wrote:
Imam ja jedno pitanje.Boraks smo ranije imali u firmi ali godinama se troskario da bi sada dobijali samo varioci(kod nas varioci i kovaci rade isti posao)pa i oni dobijaju na kasicicu tako da me mrzi da ih molim a i daju mi vrlo malo.Gde uopste ima boraks da se kupi,koja mu je cena otprilike i da li neko zna njegov hemijski sastav tj koristi li se za jos nesto sem kovackog zavarivanja.Pitao sam ove moje ali ni oni nemaju pojma gde ga firma nabavlja a ni po kojoj ceni.

U Hrvatskoj ima ducan nanotech. Prodaju sapune i ostalo za eko pranje vesa. Pa pokusaj naci neki ducan koji se tako necim bavi. Cure to koriste za pranje vesa. Za kilu Sam dao 20-30 kn. Sretno!

Evo link:
http://www.nanotehnologija.info/web-shop.html?page=shop.product_details&flypage=flypage.tpl&product_id=91&category_id=13
Back to top Go down
View user profile http://instagram.com/dmblade#
zlatko381981

avatar

Posts : 667
Join date : 2010-11-05

PostSubject: Re: jednostavan damask WIP   Thu Jan 03, 2013 1:03 am

rale wrote:
'????STA JE BILO PRE 1000 I KUSUR GOD AKO NE I VISE PRE,UMESTOBORAKSA,NISTA NARAVNO!TEMPERATURA,VREME PROGREVANJA,VREME GRAJANJA,TEMPERATURNA UJEDNAČENOST NA VELIČINU ,,UZORKA,,I KOLIČINU ,,GREJNOG ELEMENTA,,....KAKAV BORAKS I KOJEŠTA SAMO ADEKVATNO PROGREVANJE NA ADEKVATNOJ TEMPERATURI!!!!BORAKS JE TU SAMO KAO POMOĆ ALI NE NEOPHODNA!SAMO OKO I RUTINA!ZLATKO,NEJEDI SE, NA DOBROM SI PUTU,RADI POLAKO I SVE ĆE BITI OK!

Rale znam za to,i ranije si to pomenuo,a i na internetu sam nasao podataka da ima kovaca u mislim nekoj od skandinavskih zemalja koji uopste ne koriste fluks (ili bar boraks,nisam siguran)za kovacko varenje.I nisam bas mnogo ozlojedjen,al jesam malo.Ali ipak nisam uradio sve kako treba,pa nije ni cudo da se ovo desilo.Nego rekao si kolicina grejnog elementa.Nije mi bas sasvim jasno to.Ja sam razumeo da ,aj cumura,treba da bude dovoljno da pokrije uzorak.Isprobavacu malo.Mada kupio bih ja boraks,ali u forimi koju si ti preporucio nedaju manje od 25kg,pogotovo sto bi meni trebalo kilo dva,samo da isprobam i sa njim.Al sto rece ti,moralo bi i ovo da uspe.Pada mi napamet jedna nedoumica,nisam siguran recimo dal je bolji kvarcni pesak od stakla.Ja sam citao da moze i jedno i drugo.Temperatura topljenja im je skoro ista,a i sastav.Tako da nebi trebalo da bude razlike.Al videcu.Isprobavacu.Al cu sada manje komade da varim da se nezezam sa velikim dok ne upali.
I jos jedan stvar mi je i ranije upadala u oci.Karlo rece jednom prilikom da se komadi lepo pobruse pre varenja pa onda vare.Zasto je to toliko bitno?
Jer recimo lanac i sajlu ili bilo sta slicno nemozes da ocistis od rdje brusenjem,takodje i komadi koji se previjaju(kod recimo katane i sl)imaju takodje sljaku u sredini,sigurno,pa se opet sve lepo zavari bez problema.Zato mi se nekako neslaze zasto je obavezno brusenje?Jesu,vece povrsine dodirne,sire pa u sredini moze ostati sljaka,ali fluiks kada doje do temperature kovanja on postane toliko tecan da ulazi unutra i rastapa i tu sljaku koja izlazi posle.Tako da mi to nije jasno,mislim neslaze mi se.
Back to top Go down
View user profile
Karlo Ban
Admin
avatar

Posts : 1681
Join date : 2009-08-22
Location : Zagreb

PostSubject: Re: jednostavan damask WIP   Thu Jan 03, 2013 1:11 am

rale, pa ne pricamo sad o teoriji kovackog zavarivanja. ako moze, neka nabavi boraks i radi sa njim, pa kad stekne neko iskustvo i napravi nekoliko komada, moze krenuti u istrazivanje ili se prikloniti nekoj metodi.
Back to top Go down
View user profile http://www.karlo-ban.com
Sponsored content




PostSubject: Re: jednostavan damask WIP   

Back to top Go down
 
jednostavan damask WIP
Back to top 
Page 1 of 2Go to page : 1, 2  Next
 Similar topics
-
» Jednostavan

Permissions in this forum:You can reply to topics in this forum
* F E R R U M * :: RADIONA :: Kovanje-
Post new topic   Reply to topicJump to: