FORUM O KOVANJU I IZRADI NOŽEVA
 
HomeFAQSearchMemberlistUsergroupsRegisterLog in

Post new topic   Reply to topicShare | 
 

 problemi oko kaljenja

Go down 
Go to page : 1, 2, 3  Next
AuthorMessage
zlatko381981

avatar

Posts : 667
Join date : 2010-11-05

PostSubject: problemi oko kaljenja    Sat Feb 26, 2011 3:00 pm

Prvo cu da postavim slike noza koji sam iskovao,koji mi je inace drugi po redu.
https://2img.net/h/i1134.photobucket.com/albums/m608/zlatko381/Slika0265.jpg
https://2img.net/h/i1134.photobucket.com/albums/m608/zlatko381/Slika0264.jpg
https://2img.net/h/i1134.photobucket.com/albums/m608/zlatko381/Slika0266.jpg
A onda je nastao problem.Prvo kaljenje koje sam izveo,dalo je zadovojavajuce rezultate i bilo je u ulju,medjutim bio mi je premekan pa sam se odlucio da ga ponovo okalim,ali ovoga puta u vodi.I evo sta se desilo.
https://2img.net/h/i1134.photobucket.com/albums/m608/zlatko381/Slika0270.jpg
https://2img.net/h/i1134.photobucket.com/albums/m608/zlatko381/Slika0269.jpg
https://2img.net/h/i1134.photobucket.com/albums/m608/zlatko381/Slika0268.jpg
Iskrivio se.
Nisam pre kaljenja izvrsio normalizaciju vec odmah kalio.Posle toga sam jos ,mislim 2 puta pokusao ponovo i posle drugog na njemu su se pojavile pucije i jos vise se iskrivio.I sada je za bacanje.Voleo bih da mi neko pomogne oko nekoliko stvari koje mi nisu jasne.
Da li je voda uzrokovala pucanje i krivljenje?
Da malo pojasnim,posto slike,"kako on izgleda sada",nemogu da postavim jer se bez aparata za slikanje nevidi skoro nista.
Kao prvo radi se o celiku iz spiralne opruge.Pukotine koje su se pojavile lice na okrugle,koncentricne valove koje se protezu celom duzinom seciva.Sve su plitke(bar mislim tako,ili se tako vidi kada se baci pogled)osim jedne na sredini koja probija celokupan noz i od koje krece krivljenje noza.Nisam siguran zasto su se one pojavile,pogotovo u tolikom broju.Meni pada na pamet da sam pogresio pri kovanju,lupajuci usijan celik sve dok se on skoro ne ohladi skroz.Cak i kada se pojavi njegova boja(crna)ja sam i tada lupao.Pa mi pada napamet da nisam trebao tako da radim jer se celik gnjecio na silu i moguce je da je jos tada stvarao sitne puotine koje su dosle u punom sjaju na vidalo kada sam ga okalio.
Voleo bih da mi neko malo bolje objasni o ovome i da li mi je predpostavka tacna?
Napomenuo bih da mi nije nakovanj bas ravan,vec blago valovit,a i cekici nisu bas najbolji.
Pa mozda je i to malo razlog sto se ovo desilo?Voleo bih da mi neko kaze da li i to utice na te pucije i krivljenje.
Meni nekako deluje nemoguce da se samo zbog vode pojave ovolike pukotine,mislim da je moguce da se javi jedna u vr glave dve,a ne ovoliko.Nisam siguran.
Japanci katane,koje su mnogo duze,kale u vodi.Zasad toliko.
Dobro bi mi dosao neki savet i objasnjenje.
Hvala puno i pozdrav!!!


Back to top Go down
View user profile
Guest
Guest



PostSubject: Re: problemi oko kaljenja    Mon Feb 28, 2011 1:20 am

Japanci imaju unutra maca slabij celik,skoro zelezo,koje spajano sa celikom po cloj poversini i ne daje celiku puknuti .Onda oni imaju odredzenu temperaturu vodi. Problem 1) Kad celik kujes na hladno,onda postoje velika sanca da dobijes mikropukotine,koji pri kalenju otvarajuse i najverojatnije pri prvom kalenju. 2) postoje jednostavno pravilo: celik u ulije,polucelik u vodu. Laminiranij celik i damask mozes u vodu,ale oprezno.3) Temperatura vrlo bitna( i zeleza i vodi-ulii). Voda cim je hladnije,tim brze hladi,ulije obrnuto.U vodu dodaju i sol,za usporavanje procesa hladzenja(rjedko).Kalenje jedan od najtezkih procesa u izradi nozeva i tu trebas dosta itrazivati i eksperimentirati(dogadza to i kod japanaca). Sto tice iskrivljenja: 1) nema normalizacii, 2)ako pobjeg i poslje normalizacii,onda nije jednakova poversina sa oba dvije strani. To nije velikij problem,poslje popustanja to da se popraviti oprezno cekicem (japanci isto znaju to raditi).Poversina nakovalena nema veze,sve vrtise samo oko temperaturi..
Back to top Go down
zlatko381981

avatar

Posts : 667
Join date : 2010-11-05

PostSubject: Re: problemi oko kaljenja    Mon Feb 28, 2011 7:06 am

Hvala Dim.Nisam samo razumeo dobro kada si rekao da razlog krivljenju moze da bude "nejednakova povrsina sa obe strane".Da li si hteo reci nejednaka ili nesimetricna strana u odnosu na liniju sredine noza?I da li si mislio na onaj deo noza koji je naostren ,nije simetrican u odnosu na onaj drugi(recimo on je pod malo vecim uglom)?Ili to moze da se odnosi na samo kovanje ,da recimo ima poneko udubljenje od cekica vise sa jedne u odnosu na drugu stranu?
Izvini sto ovako pitam ali mi nije sasvim jasno na sta si mislio,ako mozes odgovori mi.
Evo i fotografija ,sta se desilo nozu.Tacno se vide pucije i kako se one prostiru.
https://2img.net/h/i1134.photobucket.com/albums/m608/zlatko381/Slika0279.jpg
https://2img.net/h/i1134.photobucket.com/albums/m608/zlatko381/Slika0277.jpg
https://2img.net/h/i1134.photobucket.com/albums/m608/zlatko381/Slika0275.jpg
https://2img.net/h/i1134.photobucket.com/albums/m608/zlatko381/Slika0274.jpg
https://2img.net/h/i1134.photobucket.com/albums/m608/zlatko381/Slika0278.jpg
Ako ima jos neki razlog ovoga,kazite.pOZDRAV!!!
Back to top Go down
View user profile
Guest
Guest



PostSubject: Re: problemi oko kaljenja    Mon Feb 28, 2011 9:32 am

Tako puca celik za opruge pri naglom hladzenju u vodi(kod mene to bilo na feder plati od kamiona).Mislil sam na nesemetriju odnosno centralnoj linii na nozu,nije ista kolicina metala sa jednoj i drugoj strani i dosta savsim malo,da bi povuklo na stranu. Probuj pobrusiti samo sa jednoj strani i kaliti ,da vidis kako to radi(eksperiment) Smile
Back to top Go down
Guest
Guest



PostSubject: Re: problemi oko kaljenja    Mon Feb 28, 2011 9:43 am

Jos moze pucati,kad previse zagrijes celik u vatri. Cim pri zagrijavanju celik izgube magneticnost,onda to je temperatura za kalenje,ako zagrijes vise,onda moze puknuti. I kali u uliju,mozes nju malo zagrijati,ale za pocetok dosta i sobnoj temperaturi.
Back to top Go down
Guest
Guest



PostSubject: Re: problemi oko kaljenja    Mon Feb 28, 2011 9:46 am

Pitaj svobodno ,ako nesto nije jasno.
Back to top Go down
zlatko381981

avatar

Posts : 667
Join date : 2010-11-05

PostSubject: Re: problemi oko kaljenja    Mon Feb 28, 2011 10:02 am

Hvala Dim.Neke stvari si mi razjasnio,ali nemogu da proverim jos imam nekih poslova,ali kada se pojavi slobodnog vremea onda ce se sve to isprobati.Mada malo moram i neke alatke da nabavim jos,ali valjda ce biti svega.
Nije mi jasno kako kale neke alate koji su nepravilnog oblika.Probacu to sto si ti rekao.Neznam da li bi zarenje pomoglo da se nedesi krivljenje iako se obrusi samo jedna strana.
Sada sam se setio,neznam da li znas sta je keser(alatka kojom se tese drvo ,zakivaju i vade ekseri,tako ga barem kod mene zovu).Secivo je kod njega siroko negde 80mm i ostreno je samo sa jedne strane.Celik je lisnati feder,mislim da je od nekog auta.Kalio sam ga u vodi,i jeste se iskrivio malo.Ali nisam radio normalizaciju nego sam odmah kalio.E sad sta bi se desilo da jesam neznam,ali verovatno to sto ti kazes,iskrivio bi se opet.I nije ispucalo,ali nije ni kovano nego samo navareno na istroseni keser,malo obruseno i kaljeno.I jednu sikiru sam kalio isto u vodi.Ona je od istog materijala kao i keser samo moguce da je kamionska ili nekog veceg vozila,lisnata opruga.Ona je kovana,mislim da nije nimalo brusena i odmah kaljena.Nisam zagledao mnogo(provericu to sutra)ali cinimi se da nije pobegla nigde,a ni pukla.A nisam ni na nnjoij izvrsio normalizaciju.E sad jbg.Verovatno je noz druga stvar,tanje secivo,duze,uostalom videcemo. Pozdrav!!!Very Happy
Back to top Go down
View user profile
zlatko381981

avatar

Posts : 667
Join date : 2010-11-05

PostSubject: Re: problemi oko kaljenja    Mon Feb 28, 2011 10:04 am

Neznam da li sam te pohvalio za onaj laminirani noz,ali stvarno vrhunski si to odradio.I ja cu to jednom probati,ali moram prvo da savladam ovo.
Back to top Go down
View user profile
Karlo Ban
Admin
avatar

Posts : 1681
Join date : 2009-08-22
Location : Zagreb

PostSubject: Re: problemi oko kaljenja    Tue Mar 01, 2011 4:05 am

prvo, steta noza ali sta ces, na greskama se uci.

vitoperenje, odnosno iskrivljenje se uvijek javlja prilikom kaljenja ali je kod dugackih i tankih komada uocljivije. prvenstveno se javlja jer struktura koju dobivas kaljenjem - martenzit ima veci volumen od perlita prije kaljenja i to nemozes zaobici. vitopernja prilikom kaljenja zbog zaostalih naprezanja od kovanja se mozes rijesiti zarenjem i normalizacijom.

i da, lupanje po celiku kada je izvan temperature kovanje je NO NO Very Happy postavi si magnet pored nakovnja i provjeravaj i kada je magnetican nemoj lupti po njemu - tada ga smijes samo laganim udarcima savijati.

povrsina nakovanja i cekica tesko da mogu utjecati na vitoperenje.

ovakve pukotine nisam nikada vidio, prestrasno izgledaju ali kada kazes da si kovao dok je bio hladan, nisi normalizirao, i kalio u vodi celik koji se kali u ulju, ne izgledaju tako cudno Very Happy

sretno!
Back to top Go down
View user profile http://www.karlo-ban.com
zlatko381981

avatar

Posts : 667
Join date : 2010-11-05

PostSubject: Re: problemi oko kaljenja    Tue Mar 01, 2011 5:35 am

Prvo,pozdrav majstore,bas sam tebe cekao da vidis ovo i da das neki savet.
Da stvarno je steta za noz,ali tako je to na pocetku i ako je tada neko unistio noz onda sam to ja.Ali dobro.Predpostavljao sam da netreba da ga kujem kad prestane biti magnetican,ali sam to radio iz dva razloga.Prvi je jer sam bio nestrpljiv da sto pre zavrsim,a drugi je jer sam se pobojao da cu ga precestim vracanjem u pec razugljnisati i samim tim umanjiti kvalitet celika.Ovo zadnje sam pitao negde vec nokoga na forumu,ali nisam dobio odgovor tj.koliko je puta dozvoljeno vracati celik na usijavanje ,a da se ne izgubi mnogo ugljenik?
Negde sam o tome procitao nesto.Valjda je to minimalno,a ako se pravilno postavi komad u vatru(ne preblizu zaristu)onda skoro da nema gubljenja ugljenika,moze cak doci i do dodavanja istog.
I da dodam da sam mnoge stvari zbog nestrpljivosti preskocio,ali mi se to skoro uvek desi kada nesto radim prvi put.Hteo bih odmah da to izvedem.Neki put to uspe,ali vecinom ne.Ali sledeci put cu da budem mnogo pazljiviji.
Jos jednom hvala Karlo i poozdrav!!!
Back to top Go down
View user profile
Karlo Ban
Admin
avatar

Posts : 1681
Join date : 2009-08-22
Location : Zagreb

PostSubject: Re: problemi oko kaljenja    Tue Mar 01, 2011 9:13 am

tocno, kovanje moze prouzrociti razugljicenje komada koji se kuje, a efekat raste sa porastom temperature i vremena koje komad provodi na toj temperaturi.

nikada se cijeli presjek noza ili sto vec kujes ne razugljicava jednoliko. najvise se razugljicuje povrsinski sloj, pa sloj do njega i tako do jezgre, a kolicina je kod ovog "normalnog" kovanja, gotovo zanemariva, pogotovo ako uzmes u obzir da nakon kovanja brusis noz do odredenog oblika jer ces sa time ukloniti razugljiceni sloj.

medutim, ako radis sa laminiranim ili damascanskim celikom, radi se o "drugom" paru cipela ali o tom potom Very Happy

sve u svemu, slobodno kujes satima i na kraju sve rijesis sa brusenje pola milimetra sa svake strane.
Back to top Go down
View user profile http://www.karlo-ban.com
zlatko381981

avatar

Posts : 667
Join date : 2010-11-05

PostSubject: Re: problemi oko kaljenja    Tue Mar 01, 2011 10:07 am

Zanimljivo,nisam znao bas toliko detaljno.Nego sto stade.Pomenu damaskus,i da je kod njega malo drugacija stvar.Pa zavrsi,ako ti nije problem ili cekas da se prvo okusam i u tome pa kad zapne onda da pomazes.Hvala na trudu,pozdrav!!! Very Happy Very Happy Very Happy
Back to top Go down
View user profile
Karlo Ban
Admin
avatar

Posts : 1681
Join date : 2009-08-22
Location : Zagreb

PostSubject: Re: problemi oko kaljenja    Tue Mar 01, 2011 10:32 am

zlatko381981 wrote:
Zanimljivo,nisam znao bas toliko detaljno.Nego sto stade.Pomenu damaskus,i da je kod njega malo drugacija stvar.Pa zavrsi,ako ti nije problem ili cekas da se prvo okusam i u tome pa kad zapne onda da pomazes.Hvala na trudu,pozdrav!!! Very Happy Very Happy Very Happy

kod ovih drugih brzina kretanja ugljika je veca jer se radi o dodiru dvaju metala i vecim temperaturama, pa se mora brze kovati, a opet zadrzati odredenu kontrolu oblika.
Back to top Go down
View user profile http://www.karlo-ban.com
zlatko381981

avatar

Posts : 667
Join date : 2010-11-05

PostSubject: Re: problemi oko kaljenja    Tue Mar 01, 2011 11:52 am

Opet hvala Karlo.Dolazim do zakljucka da je iz tog razloga potreban mehanicki cekic.
Ali i ti si jednom pomenuo da ako bi se drzao celik u onom delu vatre koji nije najblizi zaristu,a opet nije ni skroz van,on bi se tada nalazio u bezkiseonickim uslovima(bar najblize tome),pa samim ti ne bi bilo ni razugljenicavanja.
A takodje sam negde procitao(neznam tacno gde)da je tada moguce,mozda uz neku jos intervenciju,da dodje i do ugljenicenja celika.Tako se valjda radi i cementacija,mada nju verovatno rade u specijalnim pecima za to.Ali sam jednog lika video na you tube kako stavlja celik u neku posudu u kojoj se nalazi ugljena prasina,zatvara je i stavlja u vatru.To mu je valjda bilo neko domace cementiranje.
Takodje bih te jos nesto pitao.Jednom si odgovorio jednom liku koji ti je pomenuo da bi koristio tezi cekic pri laminiranju,da bi to moglo ali je potrebno da se bude strasno precizan pri kovanju.Da budu udarci preciznI.Moje pitanje je zasto se mora tada biti precizan,kada se samo vrsi spajanje i stanjivanje celika?
Mislm,tek kada se dodje priblizno do potrebne debljine,tada treba biti precizan,ili nije tako?
Back to top Go down
View user profile
Karlo Ban
Admin
avatar

Posts : 1681
Join date : 2009-08-22
Location : Zagreb

PostSubject: Re: problemi oko kaljenja    Wed Mar 02, 2011 6:31 am

ako radis sa zeljezom i celikom, kao ja one laminirane puukko nozeve ili nesto slicno. moras relativno brzo obaviti kovanje da ne prede ugljik sa celika na zeljezo i dobis gotovo homogenu "smjesu" sto se tice sadrzaja ugljika. tezina cekica ne igra ulogu, moras jednostavno brzo kovati tj., dobiti zeljeni oblik.

sa druge pak strane, kod damaska kojeg preklapas nekoliko puta, ta opasnost dolazi od dugog izlaganja visokoj temperaturi. opet, nema veze tezina cekica, vez brzina kojom pomices materijal.

sam cin zavarivanja iziskuje lagane pocetne udarce, iznimnu kontrolu mjesta udarca, a sto je sve lakse postici sa laksim cekicem, kasnije "micanje" materijala i oblikovanje moze ici sa bilo kojim uz naravno sto manje potrosenog vremena.

da, drzanje komada na opisanom mjestu ce minimizirati razugljicenje. NE ga potpun ukloniti jer je to nemoguce (a i nepotrebno) u ovakvom kovanju.

sto se ovog naseg posla tice, cementiranje je ok za neke alate u kovacnici ili slicno, kod nozeva nisam siguran da bi proslo.
Back to top Go down
View user profile http://www.karlo-ban.com
zlatko381981

avatar

Posts : 667
Join date : 2010-11-05

PostSubject: Re: problemi oko kaljenja    Wed Mar 02, 2011 7:39 am

Hvala Karlo.To bi bilo sve za sada,mislim do sledece prepreke.
Nego sto se tice tezine cekica,nisam mislio da ce tezi cekic imati bilo kakav uticaj na ugljenik,to je i nelogicne,nego sam mislio da bi se tezim cekicem ubrzalo samo kovanje.Sto je i potrebno kako ti kazes.Dakle ako bi uzeo tezi cekic,mislim stvarno tezi,mislim da bi se s njim ubrzalo kovanje.Jedini je problem,po meni,da li je fizicki to izdrzljivo.Jer tezi cekic i brze zamara,ali otom potom(to cu videti).Ono sto ja tesko da bi mogao da otkrijem,a verovatno da ne bi ni otkrio,si mi ti razjasnio sada.Nisam znao, a ni mogao da predpostavim da pri laminiranju celika i gvozdja ugljenik sa celika prelazi na gvozdje.Stvarno mnogo bitna stvar,Hvala!!!Jbg.ipak ima nesto jos za pitati.
Za koliko vremena je potrebno uraditi noz,a da ne bi doslo do tog ujednacavanja ugljenika?
Ili,ako znas,ili si proverio,koliko brzo celik gubi ugljenik pri takvom kovanju?
Pozdrav!!!
Back to top Go down
View user profile
Karlo Ban
Admin
avatar

Posts : 1681
Join date : 2009-08-22
Location : Zagreb

PostSubject: Re: problemi oko kaljenja    Wed Mar 02, 2011 8:03 am

nazalost, neznam tocne brojke, negdje sam imao knjigu sa tim podacima, pa kad nadem, javim.

pod "brzim kovanjem" sam mislio da nemozes uzariti celik, izvaditi ga iz peci, pa gledati gdje bi mogao lupiti ili staviti u vatru da se grije po mjestima koja ne kujes.

upoznaj se sa alatom i procesom prije nego sto krenes u kopliciranije stvari Wink
Back to top Go down
View user profile http://www.karlo-ban.com
zlatko381981

avatar

Posts : 667
Join date : 2010-11-05

PostSubject: Re: problemi oko kaljenja    Wed Mar 02, 2011 8:18 am

Za brojke ,uh jedva cekam.
A za ono drugo.Pa ja imam obicaj da probam sve,pa bez obzira sto je to nepravilno.Ali ne nameravam bas odmah da krenem na laminat.Prvo moram da otklonim eksploziv koji mi je razneo onaj noz,uradim 2-3,pa posle LAMINAT(ako ne uskoci nesto trece u medjuvremenu).Dobro,majstore,nemam vise nista da te pitam,zasad cu nestrpljivi iscekivati brojke,kopati malo po drvetu,mozda lupiti koji uzareni celik,ili nesto trece ko zna.Zato, pozdrav!!! Rolling Eyes
Back to top Go down
View user profile
LEGION66

avatar

Posts : 567
Join date : 2009-08-26
Age : 40
Location : KC

PostSubject: Re: problemi oko kaljenja    Thu Mar 10, 2011 8:25 am

Eto danas sam zaje... jedan nož, radil sam normalizaciju na 4 oštrice i uspio skuriti jednu, predugo je bila u vatri. Ponovo sam radil TO kukrija, koji mi je na avataru, jer nisam bil zadovoljan sa TO koju su napravili u CRC-u. Tak da sad imam dva noža i kukri za nasaditi. Od onog kojeg sam skuril budem probal napraviti manji.
Back to top Go down
View user profile
Karlo Ban
Admin
avatar

Posts : 1681
Join date : 2009-08-22
Location : Zagreb

PostSubject: Re: problemi oko kaljenja    Thu Mar 10, 2011 8:41 am

ima kakvih fotki?
Back to top Go down
View user profile http://www.karlo-ban.com
LEGION66

avatar

Posts : 567
Join date : 2009-08-26
Age : 40
Location : KC

PostSubject: Re: problemi oko kaljenja    Thu Mar 10, 2011 1:31 pm

Kad budu gotovi, bit će fotkí, mada bi mi bilo draže da se to pogleda u živo uz koju crnu.
Back to top Go down
View user profile
Karlo Ban
Admin
avatar

Posts : 1681
Join date : 2009-08-22
Location : Zagreb

PostSubject: Re: problemi oko kaljenja    Thu Mar 10, 2011 4:57 pm

ajde, cujemo se sljedeci tjedan za crno Wink
Back to top Go down
View user profile http://www.karlo-ban.com
zlatko381981

avatar

Posts : 667
Join date : 2010-11-05

PostSubject: Re: problemi oko kaljenja    Thu Apr 07, 2011 7:37 am

Karlo,pitao bih te nesto.Jednom si prilikom,cinimi se rekao negde,da je za kovanje nozeva najbolji ugalj cumur i da koks nevalja.Mene interseuje,ako bi mogao malo da objasnis,zasto?

Back to top Go down
View user profile
Karlo Ban
Admin
avatar

Posts : 1681
Join date : 2009-08-22
Location : Zagreb

PostSubject: Re: problemi oko kaljenja    Thu Apr 07, 2011 9:20 am

najbolji je drveni ugljen jer ima skoro 100 posto ugljika. koks ima dosta necistoca (fosfora) koje difuzijom ulaze u celik i mjenjaju mu sastav te smanjuju kvalitetu, cvrstocu i sl. sto je cumur, neznam.
Back to top Go down
View user profile http://www.karlo-ban.com
zlatko381981

avatar

Posts : 667
Join date : 2010-11-05

PostSubject: Re: problemi oko kaljenja    Thu Apr 07, 2011 11:29 am

Cumur je u stvari drveni ugalj.Tako ga zovu kod mene.Takozvani "popularni"naziv za drveni ugalj.
Hvala Karlo!
Very Happy
Back to top Go down
View user profile
Sponsored content




PostSubject: Re: problemi oko kaljenja    

Back to top Go down
 
problemi oko kaljenja
Back to top 
Page 1 of 3Go to page : 1, 2, 3  Next
 Similar topics
-
» Moj početak

Permissions in this forum:You can reply to topics in this forum
* F E R R U M * :: RADIONA :: Toplinska obrada-
Post new topic   Reply to topicJump to: